El projecte consisteix en l’elaboració d’una guia per facilitar criteris i orientacions pràctiques per a la planificació i la gestió de les consultes ciutadanes en l’àmbit de districte a la ciutat de Barcelona.
La guia aprofundeix en un dels mecanismes de participació –la consulta ciutadana- que preveuen les Normes Reguladores de la Participació Ciutadana (NRPC) de la ciutat per tal de demanar i conèixer la posició o l’opinió de la ciutadania sobre un tema determinat.
En la guia es desenvolupen els criteris i els requisits normatius que necessàriament han de regir el desenvolupament de les consultes ciutadanes d’àmbit inferior al municipi de tal manera que es garanteixi la transparència del procés i la fiabilitat dels seus resultats. També es formulen algunes consideracions sobre l’oportunitat d’utilitzar la consulta ciutadana en l’exercici de l’acció de govern, especialment en relació als diferents processos i mecanismes de participació vigents.
De forma exhaustiva es posa l’accent en totes aquells elements clau que cal tenir en compte en celebrar una consulta ciutadana, tals com les objectius; l’univers i l’àmbit territorial; la durada, els punts de votació i l’horari; el sistema de votació; la pregunta o preguntes; l’organització del procés de votació; l’escrutini; i la comunicació i la informació sobre el procés.
Finalment, s’especifica, per a cada fase del procés de celebració d’una consulta ciutadana, les principals actuacions que cal dur a terme per a un desenvolupament reeixit d’aquest instrument de participació directa.
Ajuntament de Barcelona.
2012-2013